januari 2016

5 jaar samenwerking met Clarins: de CrossKnowledge oplossingen hebben direct impact op de business

CrossKnowledge heeft het luxe huidverzorgingsmerk Clarins geholpen om wereldwijd haar sales staff-trainingsstrategie te implementeren door, in opdracht van het merk, het  Clarins e-pro-platform te ontwikkelen en uit te rollen. Daar waar de training portal is ingezet voor het wereldwijde salesnetwerk, is deze zeer succesvol gebleken, met een meetbare impact op de omzet.

Clarins heeft in 2011 gekozen voor de CrossKnowledge oplossingen als onderdeel van een nieuwe wereldwijde sales development strategie. De markt is veeleisend en zeer concurrerend, en de International Training Division wil graag de wereldwijde marktpositie van het merk behouden. CrossKnowledge is vooral gekozen vanwege de menselijke waarden die dicht bij die van Clarins liggen, het vermogen om zowel decentrale als lokale ondersteuning te bieden, en de responsiviteit en flexibiliteit, dat alles tezamen heeft geleid tot het wereldwijde succes van dit project.

Omzet verhogen door middel van training

Het doel van het Clarins e-pro trainingsplatform is om het salesteam waarvan de leden voor het grootste deel niet op de loonlijst van het merk staan, te versterken. Dit alles in een context waarbinnen het grote personeelsverloop (met regelmatig nieuwe werknemers die moeten worden opgeleid) en de moeilijkheid om in-house personeel voor face-to-face training te mobiliseren, het erg ingewikkeld maken om een klassikaal programma te implementeren.

Het door CrossKnowledge ontwikkelde leerportaal werd lokaal (per land) uitgerold, in nauwe samenwerking met de lokale teams om zo hoge deelnemersaantallen, learner-motivatie, en uiteindelijk succes te kunnen waarborgen. Het systeem is agile and responsief, en kan worden aangepast aan veranderende bedrijfsomstandigheden en objectieven in de verschillende delen van de wereld. De oplossing biedt natuurlijk salesmodules en ook inhoud met betrekking tot de Clarins catalogus (300 producten) en tot het merk zelf, alles op een zeer aantrekkelijk platform.

Het doel van Clarins is om de sales-agents zo op te leiden, dat zij de producten van het merk zullen adviseren aan klanten, klantomzet behouden doordat zij uitzonderlijke klantenservice bieden en zorgen voor een positieve ervaring voor de klant.

“With Clarins e-Pro we’re able to train people, and train them more effectively, by offering country-specific, customizable interfaces that take into account localization. This means that our sales agents are more at ease with our sales narratives and methods. It really works, and we can measure the impact of our training strategy on our sales,” zegt Audrey Dijoux, e-learning project manager voor de internationale opleidingsdivisie van Clarins.

Hoge participatiegraad en zeer goede wereldwijde resultaten

Zo’n 10.000 sales-agents in Canada, de US, Rusland, Spanje, Italië en andere landen in Europa gebruiken nu het Clarins e-pro trainingsportaal. In Canada heeft dit opleidingsprogramma het morgelijk gemaakt om 66% meer salesmedewerkers te bereiken sinds het is uitgerold. Binnen de specifieke strategische markt van Travel Retail Europe (tax-free sales in Europese transitzones), waarin 300 salesmedewerkers actief zijn, hebben de login-aantallen voor het platform 50% bereikt, in vergelijking tot 30% toen het programma drie jaar geleden werd uitgerold.

“We’re particularly proud of these results because we can’t make training mandatory for these people as they’re not all salaried staff. What’s more, our sales agents mostly train in their own time on their own computer or tablet, which means the program has been particularly successful. A trained salesperson is a salesperson who gives customers the right information about our products and helps us to achieve our targets,” voegtAudrey Dijoux toe.

Clarins e-Pro is ontworpen als salesfacilitator voor de het verkoopteam binnen de schoonheidsverzorging en de eerste resultaten laten zien dat het programma de investering waard is geweest. In Rusland, waar de opleiding volledig is herzien om het distance learning deel toe te voegen, is Clarins nu al het nummer 1 huidverzorgingsmerk op de markt gedurende twee opeenvolgende jaren. In 2013 en 2014, steeg het aantal producten per verkoop met 10% binnen diezelfde markt en de gemiddelde besteding per verkoop steeg met 11%.

Als we naar Travel Retail Europe kijken, zien we dat als we een bepaalde doelgroep aanmoedigden om het platform te gebruiken, het gemiddelde aantal producten per verkoop steeg met bijna 6% per maand!

“In the five years we’ve worked together, we’ve created a true partnership with the Clarins teams. We want to get as close to them as we can, to understand the challenges they face, and to support their strategy effectively. Results on business have demonstrated the value of our approach, and we’re delighted about that,” zegt Florent de la Chapelle, Business Development Manager bij CrossKnowledge.

Take your transformation
to the next level